tibamari
Friday, October 30, 2009 1:50:39 AM
Van néhány kérdésem:

Néhány szakrendelésre törvényi szabályozás szerint nem kell beutaló, ilyen a szemészet is.Ezek szerint akkor is könyveljük le a szemészetre utalást(gondozás Diab. 2.), amikor nem adunk beutalót?

Van olyan intézmény, ahol a mammográfiának nincs a programban lévő listában hozzárendelt ÁNTSZ kódja, csak rtg-ként tudjuk megjelölni.Ez hogyan fog azonosításra kerülni?Gyanítom, sehogy, vagyis a jelentésünkből is kimarad, mint mammográfiára utalás.

Eddig a szakorvosi leleteket a napilapon rögzítettem-így is bekerül a jelentésbe?

dr.mile.gyula@gmail.com
Friday, October 30, 2009 8:07:13 AM
tibamari wrote:

Van néhány kérdésem:

Néhány szakrendelésre törvényi szabályozás szerint nem kell beutaló, ilyen a szemészet is.Ezek szerint akkor is könyveljük le a szemészetre utalást(gondozás Diab. 2.), amikor nem adunk beutalót?

Van olyan intézmény, ahol a mammográfiának nincs a programban lévő listában hozzárendelt ÁNTSZ kódja, csak rtg-ként tudjuk megjelölni.Ez hogyan fog azonosításra kerülni?Gyanítom, sehogy, vagyis a jelentésünkből is kimarad, mint mammográfiára utalás.

Eddig a szakorvosi leleteket a napilapon rögzítettem-így is bekerül a jelentésbe?

Beutalót csak akkor ha te indikálod és szükséges. Van Beutalás indikátor is !! Ha jól tudjuk ( ami nem biztos, az OEP kellene valahogyan publikussá tegye, hogy az egyes indikátorokat honnan számolja - szakrendelési ellátás ?? gyógyszertári adatok ?? ) a diabétesz gondozási adatok szakrendelői ellátásból kerülnek ki, a mammográfia úgyszintén, tehát elvileg nem kell ilyen irányú programbeli rögzítés.A mammográfiát, ahogyan írtad nem is lehet ezen a néven-kóddal rögzíteni, ráadásul ( a mi területünkön ) központilag szervezik , beutaló soha nem is íródott. A Felhasználói útmutató ide vonatkozó része szerintem megtévesztő, azt sugalja , hogy mégiscsak előfordulhat, hogy a számításhoz kell a beutalás és eredmény rögzítése. Ellentmondó az indikátor magyarázattal. Az meg általában igaz: kiadott beutalót és eredményt rögzíteni kell. ( Az meg megint más kérdés , hogy adott szakrendelés aminek ellátási adatait használják hogyan, mi alapján rögzíti a beteg háziorvosának adatait ha nem kap beutalót. Igaz a TAJ alapján az OEP be tudja azonosítani az ellátott beteget )

A szakorvosi leletek általad leírtak szerinti rögzítése hibás - nem kerülnek be a jelentésbe de erre nincs is szükség, az igazi hiba az, hogy így ( ezen rögzítés mellett ) elveszíted a program adta lehetőségeket - gyors visszanézése a lelteknek, javasolt gyógyszerek javaslatainak visszanézése stb.

misidoki
Friday, October 30, 2009 11:36:00 AM
kaprinai wrote:

Szöveget egérrel kijelöli > Ctrl+C > Megnyit egy szövegszerkesztőt, beszúrás (Ctrl+V´), ezután a szövegszerkesztőből nyomtatható.

Nem vagyok ekkora számítógépes zseni, biztosan más is van hozzám hasonló, mégiscsak jó lenne, ha lenne az ilyen nagyformátumú,nagyterjedelmű és hasznos közleménynek egy egyszerü nyomtathatósági módja.

dr.mile.gyula@gmail.com
Friday, October 30, 2009 11:54:23 AM
misidoki wrote:

kaprinai wrote:

Szöveget egérrel kijelöli > Ctrl+C > Megnyit egy szövegszerkesztőt, beszúrás (Ctrl+V´), ezután a szövegszerkesztőből nyomtatható.

Nem vagyok ekkora számítógépes zseni, biztosan más is van hozzám hasonló, mégiscsak jó lenne, ha lenne az ilyen nagyformátumú,nagyterjedelmű és hasznos közleménynek egy egyszerü nyomtathatósági módja.

Próbájuk meg másképpen : A szöveg kezdettől egér bal gombot lenyomva tartva kijelölöm a nyomtatni kívánt szöveget / szöveg részt. Kiszínesedik a kijelölt terület. A kiszínesedett felületre j. egérgombbal felnyitok egy ablakot. Rajta megkeresem a Másolás feliratot. Bal egér gombbal rá kattintok. Megnyitok egy szöveg szerkesztőt Micr.dokumentumot például. A dokumentum felületére jobb egér gomb és Beilleszt feliratra kattintok bal egér gombbal. Ott lesz a kijelölt szöveg. Nyomtatás .

misidoki
Friday, October 30, 2009 12:15:49 PM
kaprinai wrote:

Szöveget egérrel kijelöli > Ctrl+C > Megnyit egy szövegszerkesztőt, beszúrás (Ctrl+V´), ezután a szövegszerkesztőből nyomtatható.

Nem vagyok ekkora számítógépes zseni, biztosan más is van hozzám hasonló, mégiscsak jó lenne, ha lenne az ilyen nagyformátumú,nagyterjedelmű és hasznos közleménynek egy egyszerü nyomtathatósági módja.

Kharon
Friday, October 30, 2009 12:34:28 PM
Ezért feltettem a letölthető, nyomtatható verziót is.

http://data.hu/get/1833358/indikatorjavaslat.pdf.html 

misidoki
Friday, October 30, 2009 12:49:13 PM
dr.mile.gyula@gmail.com wrote:

misidoki wrote:

kaprinai wrote:

Szöveget egérrel kijelöli > Ctrl+C > Megnyit egy szövegszerkesztőt, beszúrás (Ctrl+V´), ezután a szövegszerkesztőből nyomtatható.

Nem vagyok ekkora számítógépes zseni, biztosan más is van hozzám hasonló, mégiscsak jó lenne, ha lenne az ilyen nagyformátumú,nagyterjedelmű és hasznos közleménynek egy egyszerü nyomtathatósági módja.

Próbájuk meg másképpen : A szöveg kezdettől egér bal gombot lenyomva tartva kijelölöm a nyomtatni kívánt szöveget / szöveg részt. Kiszínesedik a kijelölt terület. A kiszínesedett felületre j. egérgombbal felnyitok egy ablakot. Rajta megkeresem a Másolás feliratot. Bal egér gombbal rá kattintok. Megnyitok egy szöveg szerkesztőt Micr.dokumentumot például. A dokumentum felületére jobb egér gomb és Beilleszt feliratra kattintok bal egér gombbal. Ott lesz a kijelölt szöveg. Nyomtatás .

Sikerült,köszönöm,igyekszem megtanulni,máshol is hasznos lehet.

jsozer
Tuesday, November 10, 2009 5:03:00 PM
PNEUMOCOCCUS ELLENI VÉDŐOLTÁS indikkátor.

Lefuttatam az OEP indikátorbecslés menüpontot, de nálam pneumococcus elleni védőoltást egyet sem talát. A program konkérétan mely védőoltást keresi ?

Kharon
Tuesday, November 10, 2009 5:09:20 PM
A program a becsléskor a felírt receptek között keresi a Pneumococcus elleni védőoltást az első esetben (mint az OEP), míg a második variánsnál az Oltási lap alapján számolja ki az indikátort.

Pontosan melyik esetről van szó?

hosi
  • hosi
  • Veterán (Szint 20 - Max)
Tuesday, November 10, 2009 5:10:37 PM
Az oltási lap Egyéb oltások fülön található négy Prevenar rubrika kitöltöttsége alapján
Hostyánszki László
Varga Sándor
Wednesday, November 11, 2009 12:18:07 PM
rpetra wrote:

Felhasználóink korábban jelezték, hogy a tételes betegforgalmi jelentés hibalistáján -amit az OEP-től kapnak vissza- a nem támogatott készítmények megjelennek nem létező TTT kód jelzéssel. Ezért a tételes betegforgalmi jelentés készítésekor beállítható, hogy a nem támogatott készítmények NE kerüljenek a jelentésbe.

Az OEP tájékoztatója szerint a Fluval P oltásra a 210382040 TTT kódú hatóanyagot kell felírni. Mivel ez egy nem támogatott készítmény a fenti esetben ez nem kerül a jelentésbe. Követve a fenti logikát, ha bekerül akkor viszont hibalistára fogják tenni.

Most kaptunk választ az OEP-től az ezzel a témával kapcsolatban korábban feltett kérdésünkre, melyet szeretnénk megosztani Önökkel:

„Az OEP a tételes betegforgalmi tevékenység jelentés feldolgozása során az aktuális - OEP honlapján is megtalálható – gyógyszertörzset (TTT kódlistát) használja.

Ebben a listában természetesen éppúgy megtalálható a nem támogatott gyógyszerek TTT kódja, mint a támogatott gyógyszereké.

Amennyiben tehát az OEP tájékoztatója szerint járnak el a háziorvosok, azaz szerepeltetik a jelentésben a nem támogatott gyógyszerek TTT kódjait, akkor abból az OEP megfelelő információt kap a háziorvos – háziorvosi ellátás keretében – „oltási tevékenységéről”, s természetes ezen tételek nem fognak hibalistára kerülni.

Megjegyzem még, hogy ez a jelentés ad lehetőséget a 30/2009. (X. 14.) EüM rendelet 11. § (4) bekezdésében biztosított 200 forintos díjazás kifizetésére.”

Mindez azt jelenti, hogy amikor Önök a havi, tételes betegforgalmi jelentést készítik, akkor úgy kell paraméterezni, hogy a nem támogatott gyógyszerek is belekerüljenek. Ez a visual Ixdoki esetén "A tételes jelentésbe NE kerüljenek be a nem támogatott gyógyszerek" előtti jelölő üresen hagyásával/kikapcsolásával állítható be.

Az OEP levele alapján ezek a tételek nem fognak hibalistára kerülni.


Varga Sándor
pozsi
  • pozsi
  • Veterán (Szint 19)
Friday, November 13, 2009 10:48:20 AM
Ez egy személyes kifakadás. Hangsúlyozottan szubjektív, egyéni véleményként írom, cégünk nevében nem is írható ilyesmi, bár a problémák persze nem az én saját ügyeim. Közel 25 éve foglalkozunk orvosi programokkal, sokszor volt tele a hócipőm a teljesíthetetlen, ellentmondó, értelmetlen és ostoba szabályok között vergődve és a hatóságokkal iszapbirkózást folytatva. Ennek soha, semmilyen formában nem adtam nyilvánosan hangot. Első (sokadik) felindulásból, cseppben a tengerről azért írok most, mert úgy érzem, a jelen helyzet már a ráció végső határát is túllépte.

Október 1. óta érvényes az adatvédelmi törvény olyan módosítása, mely szerint születési dátum helyett csak évet szabad a receptre írni, a nem támogatott vényfelírásoknál pedig TAJ-számot, BNO-t nem. Ezzel párhuzamosan érvényben volt miniszteri rendelet a vény adattartalmáról, mely szerint minden recepten a születési dátum, TAJ, BNO adatoknak szerepelniük kell. A vényfelírás szabályozása vonatkozik az orvosokra is, az orvosi programok gyártóira is.

A fenti jogszabályi ellentmondást észlelve (sokadik alkalom), megkerestük a minisztérium jogi főosztályát, ahol az ÁNTSZ jogi főosztályához irányítottak. Itt nem tudtak a problémáról, megvizsgálták, majd igazat adtak, s közölték, ők nem ellenőrzik ezt, viszont útmutatást sem adnak. Ezután az OEP jogi főosztályához fordultunk, ahol elismerték az ellentmondást, dolgoznak rajta, de nem adnak semmilyen írásos állásfoglalást.

Ezután az OEP főigazgatójához, finanszírozási-, informatikai- és jogi vezetőjéhez levelet intéztünk két kérdéssel. Az egyik, hogy hogyan kell eljárni ebben az ellentmondásos helyzetben, a másik, hogy a nem támogatott gyógyszerfelírások bekerüljenek-e a jelentésbe. Ez utóbbi azért fontos, mert sok visszajelzést kaptunk az orvosoktól, hogy az OEP (MEP,…) hibalistára tett felírásokat, mivel számos nem támogatott készítmény nem szerepel a publikus gyógyszertörzsben. Ez utóbbira kaptuk azt a választ, ami itt a fórumon olvasható, az elsőre senkitől semmilyen válasz nem érkezett.

Ezzel szemben a november 6-i keltezésű közlönyben megjelent, november 7-i hatályba lépéssel(!!!) egy módosító miniszteri rendelet, mely megszüntette az ellentmondást: valóban csak születési év, nem támogatotton pedig nincs TAJ, sem BNO. A lehető leggyorsabban módosítottuk a programokat, hiszen különben az orvosok is, mi is elmarasztalhatók lennénk.

A patikai szoftverek (több, kevesebb?) azonban a visszajelzések szerint nem így dolgoznak. TAJ nélkül nem fogadják el a receptet. Természetesen a beteg dühöngve visszamegy az orvoshoz, aki teljesen érthetően dühöngve reklamál nálunk. Arra jutottunk, hogy próbáljuk meg áthidalni a problémát úgy, hogy szövegesen nem írjuk rá, az extra vonalkódban viszont benne van ez is, ez majd jó lesz a patikában. (Bár még nem kötelező (január 1) az extra vonalkód, s így az orvosok egy része érthető takarékosságból nem nyomtatja.)

Itt ütött vissza a másik probléma. A nem támogatott gyógyszerek jelentős része nem szerepel a patikában is használt publikus gyógyszertörzsben, ezért az ilyen felírásoknál a vonalkódban szintén benne lévő TTT-kódot a patikai program nem ismeri, ezért az egész vonalkódot nem veszi figyelembe, s így megintcsak nincs TAJ, visszadobja, újabb dühöngés minden szereplőnél.

Ezzel parallel a november 7-i módosítás a minősítést is új formába önti (engedtessék meg nekem ebben a személyes hangnemben: minősíthetetlen minősítés). Az EBF nem vizsgálja a megfelelőséget, csak nyilatkozatot kér arról, viszont ha tudomására jut a szabályozástól eltérő eset (itt az is elég, ha valamilyen kötelező tiltás kikapcsolható a programban), akkor indoklás és fellebbezési lehetőség nélkül megvonja a minősítést. Ezt újabb minősítési igénnyel lehet újra megkapni, többek között pl. cégünk számára 750 ezer Ft befizetése mellett. Természetesen az orvos is jogszabályt sért, ha nem aszerint dolgozik.

Így természetesen az EBF-hez fordultunk, aki közölte, a patikai szoftvereket nem ők minősítik, hanem az OEP. A kör bezárult, jelenleg jogszerűen és a gyakorlatban is működően receptet írni (bizonyos esetekben) nem lehet. Mindez odafigyeléssel, összehangolással, egyeztetéssel, a határidők értelmes megválasztásával (nem drágábban, olcsóbban) elkerülhető lett volna.

Nem az első, nem a századik, nem az utolsó eset, amikor ilyen csapdába kerülünk. Talán a joggal dühös orvosok számára is érthető, hogy amikor az ő munkájukat korlátozó, kényelmetlenné tevő változtatásokat vezetünk a programba, csak azért tesszük, hogy megpróbáljunk eleget tenni a mindenkire kötelező jogi előírásoknak. Több szoftvergyártó rendszeresen nem, vagy részlegesen, késve hajtja végre az ilyen változtatásokat. Nem hiszem, hogy az lenne a jó megoldás, ha (akár még a gyakorlati működhetőség érdekében is) nem vennénk figyelembe a jogszabályokat, aztán lesz, ami lesz, büntessék utólag az orvosokat is, az informatikusokat is. De van-e jó megoldás?

Varga Sándor
Wednesday, January 6, 2010 12:12:59 PM
A hozzánk eljuttatott visszajelzések alapján egy konkrét esetre kértünk vizsgálatot az OEP-től. A leadott tételes jelentésben (B300) szerepeltek az indikátoroknál figyelembe vett adatok, a júliusi visszajelzés mégis 0-s érték volt, az OEP részéről. A felhasználónk hozzájárult ahhoz, hogy a felmerült probléma okának kiderítéséhez a hozzánk eljuttatott adatait használjuk. A mentés alapján az adatrögzítés megfelelt az indikátoroknál leírtaknak. A vizsgálat után az OEP válasza:

"Tisztelt Varga Úr!

Ahogy már kolléganőjének is jeleztem korábban, a problémát az esetek jelentős részében az okozta és okozza, hogy a szolgáltatók nem a rekordképben szereplő HSZ kódon, hanem ÁNTSZ kódon jelentenek. Ez a helyzet Dr. .......... esetében is.

A problémát egyébként azóta már mi is kezeltük a mi oldalunkról, így az ÁNTSZ kódon érkező jelentéseket „átfordítjuk” HSZ kódra. Ennek következtében a orvos augusztusban már 20 pontot kapott a szűrési tevékenységére.

Tisztelettel,

Dr. Kőrösi László"

Tehát az adatok jók voltak, a probléma a feldolgozás során keletkezett.

Ezúton is köszönjük felhasználónk segítségét.


Varga Sándor
Varga Sándor
Thursday, April 8, 2010 6:45:36 PM
Békés megyei felhasználóink jelezték, hogy a Hypertonia és Hyperlipideamia indikátorok esetén speciális, békés megyei összesítés szerint kérik az adatokat. Az ennek megfelelő kimutatások az 1.33.0 verziótól az alábbiak szerint készíthetők el:

1. Hypertonia indikátorok:

Napi tevékenység / szakmai indikátorlisták / Hypertonia indikátor menüpont.

A képernyő jobb oldalán található ’Speciális Békés megyei összesítés’ felirat előtti négyzetet kell bejelölni, hogy a lista a kért formátumban készüljön el.

2. Hyperlipideamia indikátorok:

Napi tevékenység / szakmai indikátorlisták / Hyperlipideamia indikátor menüpont.

Itt is a képernyő jobb oldalán található ’Speciális Békés megyei összesítés’ felirat előtti négyzetet kell bejelölni, hogy a lista a kért formátumban készüljön el.

Ezen kívül négy adatot kell az első használatkor megadni, ezek a képernyő alján látható G.kör, Cholest, HDL, Triglic. adatok.

A G.kör felirat utáni szövegbeviteli mezőbe kell jobb egér gombbal kattintani, majd a megjelenő gondozási kör listából kell a megfelelőt kiválasztani ugyan úgy, mint amikor szövegpanelből választanak.

A Cholest, HDL, Triglic. adatoknál szintén a beviteli mezőn jobb egér kattintással állítható be a megfelelő labor vizsgálat. A megjelenő vizsgálat megfeleltetés ablakban a feliratnak megfelelő vizsgálatot kell megkeresni. Egy kattintással kijelölni, majd az OK gombbal tárolni.

Ezeket az összerendeléseket csak egyszer, az első használatkor kell megtenni.

A kimutatás az alábbiak alapján működik, ha bekapcsolják a Békés megyei összesítést:

1. Hypertonia indikátorok:

Gondozottnak nem azon személyeket tekinti a program, akik hypertonia gondozási körben vannak, hanem azokat akiknek a megadott időszakban I10H0 BNO-t írtak a napi ellátásához.

Csak a vérnyomás adatot veszi figyelembe a célértéknél. Normál esetben 140 vagy 90 fölött, diabetes esetén 130 vagy 80 fölötti átlag nem éri el a célértéket.

2. Hyperlipideamia indikátorok:

Célértéknek nem a beteg átlag laboreredményét, hanem az adott időszakban meglévő utolsó laboreredményét veszi figyelembe a program.

Remélem tudtunk segíteni.


Varga Sándor
dr.mile.gyula@gmail.com
Thursday, May 20, 2010 9:22:59 AM
"A közeljövőben megjelenő módosított 49/1999-es Kormány Rendelet egy új háziorvosi indikátor rendszer keretében fogja mérni a minőségi mutatókat praxisonként. Ennek az indikátor rendszernek részeként az antibiotikum kezelésre vonatkozó mutató azt vizsgálja majd, hogy az egyes háziorvosi praxisban az átlagosnál lényegesen gyakoribb-e az antibiotikum felírás."

Vajon mi akar ez már megint lenni ??

rpetra
  • rpetra
  • Veterán (Szint 20 - Max)
Thursday, May 20, 2010 9:47:01 AM
dr.mile.gyula@gmail.com wrote:

"A közeljövőben megjelenő módosított 49/1999-es Kormány Rendelet egy új háziorvosi indikátor rendszer keretében fogja mérni a minőségi mutatókat praxisonként. Ennek az indikátor rendszernek részeként az antibiotikum kezelésre vonatkozó mutató azt vizsgálja majd, hogy az egyes háziorvosi praxisban az átlagosnál lényegesen gyakoribb-e az antibiotikum felírás."

Vajon mi akar ez már megint lenni ??

Eddig az indikátor így szolt:

12. ANTIBIOTIKUMOS KEZELÉS (vizsgált időszak 12 hónap):

INDIKÁTOR JELENTÉSE: a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak által a tárgyhónapot megelőző 12 hónapban átlagosan egy hónapra vetítve a kiváltott antibiotikum vények száma, melyet a saját háziorvosa irt fel.

Tehát eddig a patika jelentését nézték, innentől kezdve pedig a vény felírást.

dr.mile.gyula@gmail.com
Thursday, May 20, 2010 9:51:19 AM
rpetra wrote:

dr.mile.gyula@gmail.com wrote:

"A közeljövőben megjelenő módosított 49/1999-es Kormány Rendelet egy új háziorvosi indikátor rendszer keretében fogja mérni a minőségi mutatókat praxisonként. Ennek az indikátor rendszernek részeként az antibiotikum kezelésre vonatkozó mutató azt vizsgálja majd, hogy az egyes háziorvosi praxisban az átlagosnál lényegesen gyakoribb-e az antibiotikum felírás."

Vajon mi akar ez már megint lenni ??

Eddig az indikátor így szolt:

12. ANTIBIOTIKUMOS KEZELÉS (vizsgált időszak 12 hónap):

INDIKÁTOR JELENTÉSE: a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak által a tárgyhónapot megelőző 12 hónapban átlagosan egy hónapra vetítve a kiváltott antibiotikum vények száma, melyet a saját háziorvosa irt fel.

Tehát eddig a patika jelentését nézték, innentől kezdve pedig a vény felírást. Legalább is értelmezésem szerint.

Mind a kettő marhaság, még ha a DDD adatot néznék lenne valóban mérhető összehasonlító alap. De így ???

A nemzetközileg elfogadott antibiotikum felhasználás összehasonlíthatóságára a definiált napi dózis (DDD) a használatos. A DDD vagy napi dózis egy adott gyógyszer egy napi átlagos felnőtt adagja a gyógyszer elsődleges rendeltetése szerinti használat esetén. Ezt a mennyiséget az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértői csoportja állapította meg. A DDD egy mértékegység, és nem feltétlenül a helyes használat mértéke.

Varga Sándor
Thursday, May 20, 2010 10:34:11 AM
Sajnos, mint ahogy több indikátor esetén, úgy itt sincs pontos információnk arról, hogy milyen adatból, és hogyan számol az OEP. Az eredeti indikátor szövegben szereplő leírás abban egyértelmű, hogy a patikák által leadott jelentésből számolnak. A számolás módszeréről ez sem szól.

A fenti leírás

dr.mile.gyula@gmail.com wrote:

"Ennek az indikátor rendszernek részeként az antibiotikum kezelésre vonatkozó mutató azt vizsgálja majd, hogy az egyes háziorvosi praxisban az átlagosnál lényegesen gyakoribb-e az antibiotikum felírás."

nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezen változtatnak.

Ami információ most a rendelkezésünkre áll, az az, hogy a 166/2010. (V. 11.) Korm. rendelet alapján az eddig "tesztként üzemelő" háziorvosi indikátor rendszer július 1-től élesben érinti a finanszírozást.

Részlet a rendeletből:

1. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának

részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 12. § (2)

bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az egy pontra jutó díj a praxisfinanszírozás 5. számú melléklet szerinti, a 12/A. § (2)

bekezdése alapján módosított kiadási előirányzata egy havi összegének a 4/A. §, a 8. § (4)

bekezdése, a 10. § (1) bekezdése, valamint a 14. § (2)–(4) bekezdése szerinti kiadásokkal

csökkentett része és a 11. § (3) bekezdése szerint megállapított, országos szinten összesített

pontszám hányadosa.”

2010. július 1-jén lép hatályba

(2) Az egy pontra jutó díj a praxisfinanszírozás 5. számú melléklet szerinti kiadási előirányzata egy havi

összegének a 4/A. §, a 8. § (4) bekezdése, a 10. § (1) bekezdése, valamint a 14. § (2)–(4) bekezdése szerinti

kiadásokkal csökkentett része és a 11. § (3) bekezdése szerint megállapított, országos szinten összesített

pontszám hányadosa.

2. § A Kr. a következő 12/A. §-sal egészül ki:

„12/A. § (1) A háziorvosi szolgáltató a háziorvos gyógyító-megelıző tevékenységének a 11. §

(2) bekezdése szerinti értékelése alapján, abban az esetben jogosult teljesítménydíjazásra, ha a

számított indikátorok legalább 25%-ában pontot ér el.

(2) Az (1) bekezdés szerinti díjfizetés alapjául szolgáló pontszámot a finanszírozó havonta

állapítja meg. Az egy pontra jutó díj összege a minısítő teljesítménydíjazásra elkülönített

kiadási elıirányzat egy havi összegének és a tárgyhónapban díjazásra jogosult háziorvosi

szolgálatok országos szinten összesített pontszámának hányadosa.”

2010. július 1-jén lép hatályba

első alkalommal a 2010. október havi kifizetéseknél kell utalványozni

A teljes rendelet szöveg hamarosan elérhető lesz a portálunkon


Varga Sándor
Darcy78
Monday, November 29, 2010 9:29:30 PM
Kedves Kollégák!

Némi segítséget szeretnék kérni!

A szűréseknél, ha pl. az "életmódnál" (212) találtok kórosat, akkor a kipipálás után oda milyen BNO-t írtok? Mert olyan BNO, hogy "mozgásszegény életmód", vagy "rendszertelen étkezés" tudtommal nincs. De még csak olyan sem, amit valahogy rá tudnék húzni erre a kategóriára.

A fizikális vizsgálatnál, ha a haskörfogat nagyobb a megadottnál, de a BMI jó, akkor is "elhízás"-t írtok be (E6690)? Volt betegem, aki nem vette jó néven, amikor meglátta, hogy ezzel a BNO-val könyvelem el. :-(

Dr. Bata Monika
Tuesday, November 30, 2010 10:31:10 AM
Darcy78 wrote:

Kedves Kollégák!

A szűréseknél, ha pl. az "életmódnál" (212) találtok kórosat, akkor a kipipálás után oda milyen BNO-t írtok? Mert olyan BNO, hogy "mozgásszegény életmód", vagy "rendszertelen étkezés" tudtommal nincs. De még csak olyan sem, amit valahogy rá tudnék húzni erre a kategóriára.

A fizikális vizsgálatnál, ha a haskörfogat nagyobb a megadottnál, de a BMI jó, akkor is "elhízás"-t írtok be (E6690)? Volt betegem, aki nem vette jó néven, amikor meglátta, hogy ezzel a BNO-val könyvelem el. :-(

Én még életmódi szűréskor soha sem kódoltam semmit, de jó ötlet.Találtam néhány kódot, ha megfelel:

Z 723 Testedzés hiánya, Z 724 Rossz étkezés, R948 Egyéb szervek funkcionális vizsgálatának kóros eredménye, Z 035 Megfigyelés keringési bet. miatt.

Z 048-tól még van néhány megfigyelési kód, Z097-től gondozási kód

E68H, ha a kövérség sértő.

Darcy78
Wednesday, December 1, 2010 9:42:16 PM
Köszönöm! Ez az E68-as kód nagyon jó!

Lenne még egy kérdésem: családi anamnézisnél gyakran (sőt a legtöbb esetben) több kórkép is szerepel. Az ide vonatkozó BNO-kat megtaláltam, de én úgy vettem észre, hogy az ide vonatkozó szűrési sorhoz (211- családi anamnézis frissítése) csak egyet lehet beírni. Ezt hogyan oldjátok meg? Találomra kiválasztotok egyet? Vagy lehet írni többet is, csak még én nem jöttem rá?

Varga Sándor
Thursday, December 2, 2010 1:41:34 PM
Darcy78 wrote:

Köszönöm! Ez az E68-as kód nagyon jó!

Lenne még egy kérdésem: családi anamnézisnél gyakran (sőt a legtöbb esetben) több kórkép is szerepel. Az ide vonatkozó BNO-kat megtaláltam, de én úgy vettem észre, hogy az ide vonatkozó szűrési sorhoz (211- családi anamnézis frissítése) csak egyet lehet beírni. Ezt hogyan oldjátok meg? Találomra kiválasztotok egyet? Vagy lehet írni többet is, csak még én nem jöttem rá?

Lehet több BNO kódot rögzíteni, ehez az elvégzett szűréseknél a BNO kód melletti BNO gombra kell katintani. Az itt kiválasztott BNO kódokhoz automatikusan az 5 - szűrés ellátás okot állítja bee a program és ezek így is kerülnek be a jelentésbe, illetve az ellátás BNO kódjai közé.


Varga Sándor
dr.mile.gyula@gmail.com
Saturday, January 1, 2011 11:22:59 AM
2010 évi CLXXIII. törvény az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról

Szemelvények a teljesség igénye nélkül :

6. § Az Ebtv. 32. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az az orvos, aki rendelkezik a (6) bekezdés szerinti szerződéssel, jogosult saját maga vagy a Ptk. szerinti hozzátartozója részére

a) szakorvosi vizsgája vagy szakorvos javaslata alapján olyan szakorvosi szakképesítéshez vagy szakorvosi javaslathoz kötött gyógyszer rendelésére, amelynek rendelési feltételeként miniszteri rendeletben meghatározott munkahelye megkötés nélküli, valamint amelyet járóbeteg-szakrendelésen vagy fekvőbeteg-gyógyintézetben az adott szakorvosi szakképesítéssel rendelkező orvos rendelhet vagy javasolhat,

b) szakorvosi szakképesítéshez vagy szakorvosi javaslathoz kötött gyógyászati segédeszköz rendelésére szakorvosi vizsgája vagy szakorvos javaslata alapján a rendelés feltételeként miniszteri rendeletben meghatározott munkahelyi követelménytől függetlenül,

c) szakorvosi szakképesítéshez vagy szakorvosi javaslathoz nem kötött gyógyszer, gyógyászati segédeszköz támogatással történő rendelésére, és

d) szakorvosi ellátásra jogosító beutaló kiállítására, ha e törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet másként nem rendelkezik."

(2) A finanszírozott egészségügyi szolgáltató megtéríti az elszámolt ellátás finanszírozási összegét, amennyiben az egészségbiztosító az ellenőrzése során megállapítja, hogy a szolgáltató

a) vagy a beutalásra jogosult orvosa nem a hatályos jogszabályoknak vagy szakmai előírásoknak megfelelően járt el az egészségügyi szolgáltatások rendelésénél,

(5) A finanszírozott egészségügyi szolgáltató megtéríti a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyászati ellátás után folyósított társadalombiztosítási támogatás összegének 150 százalékát, amennyiben az egészségbiztosító az ellenőrzése során megállapítja, hogy a szolgáltató vagy a szolgáltató orvosa

a) valótlan mennyiségű gyógyszert, gyógyászati segédeszközt, gyógyászati ellátást,

b) el nem végzett ellátás keretében gyógyszert, gyógyászati segédeszközt, gyógyászati ellátást,

vagy

c) a szerződésében nem szereplő gyógyászati ellátást társadalombiztosítási támogatással rendelt.

(6) A finanszírozott egészségügyi szolgáltató megtéríti a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyászati ellátás után folyósított társadalombiztosítási támogatás összegét, amennyiben az egészségbiztosító az ellenőrzése során megállapítja, hogy a szolgáltató vagy a szolgáltató orvosa az orvosszakmai előírásoknak nem megfelelően, indokolatlanul rendelt társadalombiztosítási támogatással gyógyszert, gyógyászati segédeszközt vagy gyógyászati ellátást vagy más forrásból megtérülő gyógyszert, gyógyászati segédeszközt, gyógyászati ellátást társadalombiztosítási támogatással rendelt.

(7) A finanszírozott egészségügyi szolgáltató - az (8) bekezdésben foglalt kivétellel - megtéríti a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyászati ellátás után folyósított társadalombiztosítási támogatás összegének 20 százalékát, amennyiben az egészségbiztosító az ellenőrzése során megállapítja, hogy a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyászati ellátás társadalombiztosítási támogatással történt rendelése a hatályos jogszabályoknak nem felelt meg, de orvosszakmai szempontból indokolt, szükséges és az orvosszakmai előírásoknak megfelelő volt.

(8) A finanszírozott egészségügyi szolgáltató megtéríti a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz után folyósított társadalombiztosítási támogatás összegének azon részét, amelyre a biztosított nem volt jogosult, amennyiben az egészségbiztosító az ellenőrzése során megállapítja, hogy a szolgáltató vagy a szolgáltató orvosa gyógyszert, gyógyászati segédeszközt a kiemelt és emelt társadalombiztosítási támogatásra jogosító indikációnak nem megfelelően rendelt. Amennyiben a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz rendelése a rendelés időpontjában érvényes szakorvosi javaslat alapján történt, a szakorvosi javaslatot adó, finanszírozási szerződéssel rendelkező szolgáltató megtéríti a folyósított társadalombiztosítási támogatás összegének azon részét, amelyre a biztosított nem volt jogosult.

(9) A gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyászati ellátás társadalombiztosítási támogatással való rendelésére a 32. § szerinti szerződés alapján jogosult orvos tekintetében a (5)-(8) bekezdésben foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.

(10) Az (1)-(9) bekezdés, a (12) bekezdés, valamint a 31. § (5) bekezdése és a 35. § (6) bekezdése szerinti követelés az igénybe vett finanszírozás, illetve az ártámogatás folyósítását követő öt éven belül a finanszírozás és az ártámogatás elszámolása során is érvényesíthető.

(11) Amennyiben a (9) bekezdés alapján megállapított megtérítési kötelezettség összege meghaladja a tárgyhónapban az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott mértéket, a támogatással történő rendelésre való jogosultságot - a megtérítési kötelezettség érvényesítése mellett - legfeljebb egy évre fel kell függeszteni vagy fel kell mondani, és a szerződés megszűnésétől számított legalább egy, legfeljebb három évig az érintett orvossal a 32. § szerinti szerződés nem köthető.

(2) Az Ebtv. 83. § (6) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[(6) Felhatalmazást kap az egészségbiztosításért felelős miniszter, hogy rendeletben határozza meg]

"e) a háziorvosi indikátorrendszerre vonatkozó részletes szabályokat, az egyes indikátorok meghatározását, a háziorvosok gyógyító-megelőző tevékenységének értékelési módszerét és ennek alapjául szolgáló célértékeket."

dr.mile.gyula@gmail.com
Thursday, February 24, 2011 8:21:39 AM
http://www.medicalonline.hu/cikk/valtozik_a_haziorvosi_indikatorrendszer 

Pontok és forintok

Változik a háziorvosi indikátorrendszer

2011-02-23 15:41

Április elsejétől jelentősen átalakul a háziorvosok indikátorrendszere. A szaktárca gyakorlatilag újraírta minőségi kívánságlistáját, amelybe a korábbi rendszer csupán néhány elemét emelték át. Jelentősen nő viszont a célértéket teljesítők jutalmazása, mivel az erre szánt keret havi 100-ról 250 millióra emelkedik. Ugyanakkor a kifizetésekre júliustól nem havonta, hanem negyedévente – 2011 szeptemberében és decemberében – kerül sor.

A jelenleg egyeztetésének utolsó fázisánál tartó miniszteri rendelettervezet az indikátorok mellett módszertani változásokat is tartalmaz. Az utóbbiak sorába tartozik, hogy a jövőben kizárólag a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező praxisokat kívánják értékelni, mondván, a kimaradók nagyon sokszor foglalkozás-egészségügyi munkájuk kiegészítéseként, mintegy „melléktevékenységként” háziorvoskodnak.

Az is egyfajta szűkítés, hogy áprilistól kizárólag azokat az indikátorokat értékelik, amelyek az adott praxisban legalább 25 betegre vonatkoztathatók. Így például csak akkor vizsgálják az influenza elleni védőoltásra vonatkozó indikátor teljesítését, ha a praxisban akad legalább negyedszáz, 65 évesnél idősebb páciens.

Változnak a háziorvosi besorolási csoportok is. A jelenlegi igen aprólékosan lebontott rendszert – amelyben külön átlagai voltak a felnőtt, a gyermek és a vegyes praxisoknak, s ezen belül az egyes fővárosi kerületeknek, a megyéknek, a megyéken belül pedig a városoknak, s az egyéb településeknek – egyszerűbb váltja fel, bár a rendeletalkotók szándékai szerint az alapelv érintetlen marad. Ennek jegyében a fővároson belül megszűnik a kerületi bontás, csak a felnőtt, illetve gyermek praxisok rendelkeznek majd saját értékkel, míg vidéken egy csoportba kerülnek a felnőtt és a vegyes praxisok. A megyei bontás azonban megmarad, s változatlanul külön kezelik a megyén belüli városokat az egyéb településektől.

Míg áprilisig havonta változó, mozgó átlagok képezik a viszonyítás alapját, a jövőben néhány indikátornál előre meghatározott célértéket kell majd teljesíteni. Így például előírják, hogy a praxishoz tartozó diabéteszes betegek hány százalékát kell meghatározott időközönként glikált hemoglobin laborvizsgálatra küldeni ahhoz, hogy egy praxis pozitív értékelést kapjon.

Áprilistól indikátoronként listaszerűen felsorolják a praxisok által teljesített értékeket, a legrosszabbaktól a legjobbakig, s mindazok pontot kapnak, akik e teljesítményskála felső negyedébe esnek. Egy indikátor legalább 75 százalékos teljesítésével egy pontot lehet szerezni, tehát a felnőtt és a vegyes praxisok összesen – mivel az indikátorok száma a jelenlegi 12-ről 15-re nő – 15 pontot gyűjthetnek össze. A jutalmazás igen liberális, hiszen már egyetlen pontért is többletpénzhez jut a praxis, míg korábban ehhez az indikátorok minimum 25 százalékában kellett pontot elérni.

Mivel a házi gyermekorvosoknak a korábbi néggyel szemben hat indikátor „jut”, így ezek a praxisok egy indikátorral 2,5 pontra tehetnek szert, így gyűjtve össze akár a maximális 15 pontot.

Változatlan marad viszont a finanszírozás módszertana: a negyedévi keretösszeget elosztják az összes pontszámmal, ily módon meghatározva, hogy az adott időszakban hány forintot ér egy pont. Vagyis marad az úgynevezett lebegő kassza eljárás.

Bár a változások az április elsejétől kezdődő teljesítésekre vonatkoznak, a júniusi kifizetésekig megmarad a havonkénti értékelés, javadalmazásra pedig – ugyancsak havi bontásban – a 100 millió forint. Júliustól azonban negyedéves kifizetésre vált az egészségpénztár, és az esztendő második felére összesen 1,5 milliárd forint jut az indikátorrendszer teljesítőinek jutalmazására, azaz negyedévente 750 millió forint osztható fel közöttük.

Mindent figyelnek, amit lehet

A felnőtt és a vegyes háziorvosi praxisoknak a korábbi 12 helyett 15 indikátort állítottak össze a szakértők. Közülük négy vonatkozik gyógyszerekre. Ezek: a savtermelés zavarait és – az inzulinokat kivéve – a vércukorszintet csökkentő medicinák, a renin-angiotenzin rendszerre ható, valamint a lipidszintet módosító készítmények. A fenti gyógyszerekkel kapcsolatos indikátoroknál az elért költséghatékonyságot vizsgálják.

Az orvos-szakmai jelzők közül változatlanul megmarad a 65 éven felüliek influenza elleni átoltottságának, valamint a mammográfiai szűrésen részt vett 45–65 év közötti nők arányának vizsgálata. Az utóbbi esetében azonban figyelembe veszik a szűrőállomások elérhetőségét is, így még megyén belül is más célértéket tűznek ki a városi, illetve a kisebb településeken működő praxisok elé.

A magas vérnyomásban szenvedő betegek kezelésének arányát két korcsoportban is vizsgálják – 40–54, valamint 55–69 év közöttiek – két külön indikátor segítségével. S ehhez tartozik egy harmadik is, amelynek értékelése során arra várnak választ, hogy a hipertóniában szenvedők közül az elmúlt 12 hónapban mennyien vettek részt a vese károsodását jelző laborvizsgálaton. A jövőben nem egy korcsoportnál, hanem a magas vérnyomásban, illetve a cukorbetegségben szenvedőknél lesz értékelés tárgya a vérzsír-vizsgálaton való részvételi arány. Elemzik az iszkémiás szívbetegek gyógyszeres kezelésének megfelelőségét, vagyis azt, hogy például az infarktuson, koronáriaműtéten, esetleg szívkatéteres tágításon vagy pacemaker beültetésen átesett betegek részesülnek-e megfelelő gyógyszeres kezelésben.

További két indikátor – a diabéteszben szenvedők hány százaléka jut el glikált hemoglobin, illetve szemészeti vizsgálatra – gyakorlatilag változatlan formában megmarad. Az úgynevezett továbbküldési arányt jelenleg is vizsgálják, a jövőben ez annyiban módosul, hogy kizárólag a háziorvosok által szakorvoshoz irányított betegek számát kísérnék figyelemmel. S végül: elemzés tárgya lesz, hogy a felnőtt, illetve vegyes praxisokban miként alakul a 18 éven felüliek esetében az antibiotikum rendelésének aránya.

Az ügyeleti megjelenést is nézik

A korábbi néggyel szemben hat indikátor vonatkozna a házi gyermekorvosi praxisokra, a változtatásokra azonban a szakmai egyesület ajánlásai alapján, azokkal egyetértésben került sor. Így a jövőben nem két, hanem egy éves kor alatti gyermekeknél néznék a pneumococcus, s a két évesnél fiatalabb kicsiknél a meningococcus védőoltással történt átoltottságot. Vizsgálnák a 10–18 év közötti lányok vaspótló kezelését, valamint a 18 év alattiak antibiotikummal történő terápiáját. Az indikátorok között e praxisoknál is szerepel a szakellátásra történő továbbküldés, valamint az ügyeleti ellátásban részesültek arányának vizsgálata.

rpetra
  • rpetra
  • Veterán (Szint 20 - Max)
Thursday, April 7, 2011 9:58:43 AM
Tisztelt Felhasználóink!

Portálunkról letölthető a NEFMI tájékoztató a 2011. április 1-től érvényes Házorvosi Indikátor rendszerről. A letöltéshez kattintson ide. 

rpetra
  • rpetra
  • Veterán (Szint 20 - Max)
Thursday, April 7, 2011 5:43:13 PM
Tisztelt Felhasználónk!

Portálunkról letölthető a 2011. április 1-től érvényes Házirovosi Indikátor becslés ismertető felnőtt és vegye körzetek esetében. A letöltéshez kattintson ide. 

rpetra
  • rpetra
  • Veterán (Szint 20 - Max)
Friday, April 8, 2011 12:22:14 PM
Tisztelt Felhasználónk!

Portálunkról letölthető a 2011. április 1-től érvényes Házirovosi Indikátor becslés ismertető gyermek körzetek esetében. A letöltéshez kattintson ide. 

Varga Sándor
Wednesday, February 8, 2012 2:36:04 PM
Felhasználóink visszajelzései alapján az elmúlt hetekben folyamatosan egyeztettünk az OEP illetékeseivel a Háziorvosi indikátorokról, egy-egy konkrét példán keresztül megvizsgálva a kérdéses praxisok által elért eredményeket. Az így szerzett tapasztalatokat szeretnénk megosztani Önökkel annak reményében, hogy ezzel is segíteni tudjuk az adminisztrációjukat.

A 2011-ben életbe lépett változások alapján általánosságban az alábbi fontos információkat emeljük ki.

- 2011 áprilistól az indikátor rendszerben azok a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező praxisok vesznek részt, amelyeknél a bejelentett biztosítottak száma eléri a 200 főt.

- Az egyes indikátorokhoz, praxis típustól függően, célérték kerül meghatározásra. Ez a célérték lehet fix (előre meghatározott), vagy „lebegő”. Utóbbi esetben a legjobb eredményt elérő 25% kap pontot.

- Az is fontos, hogy az egyes indikátoroknál csak az kaphat pontot, amelyik praxisba a vizsgált célcsoport (pl. Gyermek Pneumococcus védőoltás indikátor esetén az egy évet be nem töltött praxisbeli paciensek száma) eléri a 25 főt.

- Az elért pontszámokat összesítik és minden praxis a pontszámának arányában, negyedévente értékelve kap finanszírozást (egy praxis egy hónapban maximum 15 pontot érhet el). A felnőtt és vegyes praxisok indikátoronként 1 - 1 pontot kapnak ha elérik a célértéket, a gyerek praxisok indikátoronként 2,5 – 2,5 pontot.

Az adott hónapban mért indikátorok szezonális ingadozásából adódó eltéréseket az egyes mutatóknál több hónap összesített, vagy átlagolt értékeinek meghatározásával küszöbölik ki egy adott időperióduson belül. (pl. az influenza elleni védőoltást legnagyobb számban ősz végén, tél elején adják be, míg a tavaszi és nyári időszakban nullához közelít a beoltottak száma. Így 12 hónap adatainak összegzésével minden hónapban értékelhető eredményt lehet előállítani).

Az alábbiakban részletesen indikátoronként olvasható lesz, hogy milyen adatok figyelembe vételével, milyen célérték meghatározás mellett hogyan történik az egyes praxisok eredményének meghatározása.


Varga Sándor
Varga Sándor
Wednesday, February 8, 2012 2:38:36 PM
Influenza elleni védőoltás (Felnőtt-vegyes Indikátor 1.)

A háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett 65 év feletti biztosítottak közül azok aránya, akik influenza elleni védőoltást kaptak az elmúlt 12 hónapon belül.

Csak az a praxis kap pontot (értékelés) ahol a 65 évet betöltött praxisbeli paciensek száma legalább 25 fő.

Egy fő (TAJ) egy éven belül csak egy oltásként számolódik.

Azok a praxisok részesülnek pontozásban, amelyek elérik az indikátor havi szinten megállapított felső kvartilisének alsó határát (a legjobb 25%-os tartományba eső praxisok), tehát ezt az indikátort nem fix célértékkel veszi figyelembe az OEP.

Az OEP azokat a pacienseket veszi oltottnak, akinek a háziorvosi tételes jelentésben (B300) 43591 vagy 43592 OENO kóddal jelentésre került az oltása.

Abban az esetben, ha a paciens az elmúlt 12 hónapban más praxisban kapta meg az oltást (pl. átjelentkezett), és az a praxis megfelelően lejelentette, akkor az új praxisban is oltottnak számolódik.


Varga Sándor
Varga Sándor
Wednesday, February 8, 2012 2:42:26 PM
Mammográfia (Felnőtt-vegyes Indikátor 2.)

Az adott hónapban a háziorvoshoz bejelentkezett 45-65 év közötti nők közül azok aránya, akik tárgyhónapot megelőző 2 évben mammográfiás szűrésen vettek részt.

Csak az a praxis kap pontot (értékelés) ahol a 45-65 év közötti praxisbeli nő paciensek száma legalább 25 fő. Egy fő (TAJ) két éven belül csak egy szűrt paciensenként számolódik.

A 45-65 év közötti praxisbeli nő paciensek számát a TB változás jelentés alapján veszi figyelembe az OEP.

A szűrésen megjelenteket a Járóbeteg szakellátások jelentéseiből. Itt a 42200, 31930, 31931, 31932, 31933, 31934, 31936, 31937 OENO kódok (beavatkozások) valamelyikét kell hogy jelentse valamely járóbeteg intézet.

Ebben az indikátorban az alábbi célértéket elérő praxisok kapnak pontot:

UserPostedImage


Varga Sándor
Users browsing this topic