Az elkészített jelentések kapcsán visszaküldött hibalisták valóban egy sajátos logika szerint készülnek. Maga a lista nem változott alapjaiban az e-jelentés bevezetésével, csak a hibakódok. Megpróbálom röviden összefoglalni a jelentés felépítését, és ezen keresztül a lehetséges hibákat és javításukat. Azt már most tudom, hogy a rövid az itt nagyon relatív. Azt mindenesetre szükséges leszögezni, hogy a jelenelgi formátum (pdf fájlként küldik a hibalistát) nem teszi lehetővé, hogy ezt a program feldolgozza.
A jelentés felépítése:
Az ellátások egy-egy sorban jelentődnek, ezek a B300-as sorok. Ebben többek között szerepel egy TAJ szám, amiből tudható, hogy mely paciens ellátása, és egy naplószám (BN szám), amiből tudható, hogy ez mikori ellátás. A naplószám első 4 számjegye adja meg a hónapot és a napot, pl. 0121xxxxx a január 21-i ellátás.
Az összes többi jelentés tétel is tartalmaz naplószámot (BN szám), így tudja az OEP, hogy az adott ellátáshoz melyik BNO kód (B301 sorok), továbbküldés (B302), recept (B303), közgyógy (B304), szűrés (B308), gondozás (B309), utazási utalvány (B311) és oltás OENO (B312) tartozik.
Ez alapján két alapvető hibatípus különböztethető meg.
Az egyik, ha valamilyen adat valóban hibás.
pl.: 3XX05 – Hibás BNO kód. Ebben az esetben olyan BNO kód került a jelentésbe, ami nincs benne az OEP által kiadott BNO törzsben.
Általában ezekből van kevesebb.
A másik, és egy „átlagos” hibalista ebből tartalmaz többet, ha egy adathoz tartozó másik adat hibája miatt nem feldolgozható.
pl.: 30124 – 301-es sorhoz nincs 300-as pár.
Ez csak úgy fordulhat elő, hogy az ellátást jelentő 300-as sort, hiba miatt nem fogadta el az OEP beolvasó programja, így az ahhoz az ellátáshoz a naplószámmal „kötődő” adatokat sem tudja feldolgozni. Itt az adott BNO kódot nem tudja ellátáshoz párosítani.
Minden ilyen esetben magát az alap hibát kell javítani. Erre az alábbi megoldást javaslom.
A hibalistában keressék meg az ehhez a sorhoz tartozó TAJ számot és naplószámot. Ugyan ebben a listában találni kell egy olyan tételt, ami már a kérdéses 300-as sorra vonatkozik, ugyan ezzel a TAJ számmal és BN számmal. Itt megtalálható a konkrét hiba, pl. 30026 – Nem létező térítési kategória kód. A programban ki kell választani az adott TAJ számú paciens „hibás” ellátását, majd a jelzett adatot – itt térítési kategória – javítani.
Sajnos a hagyományos módon leadott jelentések és az ejelentésen keresztül beküldöttek esetén ugyan azt a hibát más kóddal jelöli az OEP, így nem adható olyan egységes „kulcs”, ami mindkét esetre érvényes.
Remélem sikerült érhetően fogalmaznom.