NAV online számla hasznos tudnivalóTisztelt Felhasználóink!
A kiadott számla NAV rendszerébe beküldése esetén nagyon fontos, hogy a számlát a NAV rendszere hogyan bírálta el, befogadta és ezzel együtt hibátlannak, vagy rosszabb esetben hibásnak minősítette.
A NAV szerverétől a fent említett számla státusz válasz akár több percet is igénybe vehet, ezért nem javasolt a program és vele együtt a kommunikáció leállítása, mert ebben az esetben a válasz nem fog beérkezni, nem fogjuk tudni, hogy rendben van-e a számlánk, vagy sem.
Még fontosabb tudnivaló, hogy a NAV rendszere a számla beküldését csakis akkor fogja sikeres adatszolgáltatásként elfogadni, azaz az adatszolgáltatás feldolgozása akkor fog sikeresen befejeződni, ha megtörtént a számla státuszának lekérdezése. Tehát maga a beküldés még nem jelenti azt, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségnek eleget tettünk. A számla státusza mondja meg, hogy mennyire sikeres volt a beküldés, ha egyáltalán az volt.
Annak fényében, hogy 2020. október 15-től a NAV a szerverük felesleges leterheltségét szükségszerűen optimalizálni fogja, ezért előfordulhat, hogy többszöri próbálkozás után fog csak teljesülni, ami a státusz eredményének beérkezési idejét még inkább kitolhatja. Így még fontosabb, hogy türelemmel várjuk ki, hogy a számla státusza le legyen kérdezve és az adatszolgáltatás (számla beküldése) feldolgozására a válasz beérkezzen.
Ennek okán különösen fontos, hogy ha függő számláink maradnának a programból való kilépéskor („Online számlák - teljesítetlen tételek”), inkább próbáljuk meg kivárni, hogy megérkezzen a NAV válasza. Az alábbi függő státuszokról van szó:
- Befogadásra került, de még nem kezdődött meg a feldolgozása
- Feldolgozása megkezdődött
- Tárolva, de a feldolgozása még tart
- Beküldve, de státusza nincs lekérdezve
Természetesen abban az esetben, ha hiba lépett fel, akkor azt ellenőrizni kell, ne várjunk további eredményekre:
- Feldolgozása sikertelen volt!
- Feldolgozása sikeresen befejeződött, de business hibával!
Ezekben az esetekben nekünk kell mihamarabb, lehetőleg 24 órán belül javítani a fennálló hibát.